tisdag 10 maj 2011

Pågående engelska arbete högstadiet

Hej i värmen!

Vilken underbar tid vi har framför oss. Även så i engelska tycker jag.


Det återstår inte många veckor men för 9:ans del väntar två avslutande uppgifter: en skriftlig och en muntlig. Detta för att eleverna ska få en chans att övertyga mig och vilket betyg de verkligen förtjänar. Den skriftliga uppgiften heter "Chaos in Swedish schools" och är en artikel ur Dagens nyheter. Elevernas uppgift är att skriva ett svar i brevform på denna artikel. Håller de med om det som sägs eller har de en annan uppfattning? Uppgiften testar med andra ord deras argumentativa förmåga men även elevernas förmåga att strukturera en text så att budskapet blir tydligt. Till sin hjälp har det fått en lista med sk. connecting/linking words.


Den andra uppgiften, som är muntlig, övar också den argumentativa förmågan. Eleverna ska mötas två och två i en debatt. Jag delar ut ett antal ämnen, delar in eleverna i par och sedan får de tid att samla på sig argument. Publiken får sedan rösta på den person som de fann mest övertygande. Jag hoppas att eleverna kommer att ta denna uppgift på allvar för då kan det bli riktigt intressanta diskussioner.


För 7-8:ans del är det USA som gäller. Vi har inlett detta arbetsområde med låten "Born in the USA" av Bruce Springsteen. Eleverna har lyssnat och svarat på frågor till texten. I samband med detta har vi också fördjupat oss i Vietnamkriget. Nästa steg blir ett USA-quiz där eleverna ska försöka känna igen ett antal kända platser i USA. Därefter ska vi jobba i boken, bla lära oss lite fakta om USA, läsa om slaveriet och indianerna. Arbetsområdet kommer att avslutas med ett skriftligt prov.


Det var allt för denna gång.

/Marie

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar