Den senaste tiden har den svenska skolan diskuterats flitigt i media. Bland annat har man pratat om diverse rapporter som säger att svenska elever halkar efter kunskapsmässigt jämfört med elever i andra länder. Det som diskuteras mindre ofta frågan vad kunskap verkligen är, vad man ska använda den till. Den som vill göra det lätt för sig anser att kunskap enbart är något man visar genom teoretiska och skriftliga prov. Denna metod passar vissa elever, men långt ifrån alla. Ska kunskapen vara verkligt värdefull ska eleven också förstå vad man ska kunskapen till, d.v.s använda den utanför skolans väggar. Till exempel är mattekunskaper tämligen värdelösa om de inskränker sig till att enbart kunna lösa uppgifter i en mattebok. Bra blir kunskapen först när den blir ett verktyg att lösa problem utanför skolans väggar. Denna förståelse av kunskap är viktig i alla ämnen. Det är där som små undervisningsgrupper har en stor fördel. Då kan läraren tillsammans med varje elev förankra kunskaperna i verkligheten, vilket förhoppningsvis ger eleverna en känsla av att det de lär sig meningsfullt. Känner eleverna att det är intressant går inlärningen lättare. Det man är intresserad av lär man sig lättare. Detta gäller både vuxna och barn.
Hälsningar Thomas H
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar